Skip to main content

De Vogezen… een perfecte speeltuin voor ons Belgen die er even tussenuit willen voor een weekend in de vrije natuur. Een bergklimaat, dicht bij België, wat ons een boost gaf tijdens onze bivakwandeling in de Vogezen.

rando bivouac vosges sentier des roches

We waagden ons aan een 3-daagse trektocht in de Vogezen. Onze route was uitgestippeld rond de Hohneck. De tocht voert langs 5 meren, waarvan sommige tot de mooiste van de Vogezen behoren. Als extraatje voert de route langs de populairste route in de Vogezen: de sentier des Roches. Deze rondwandeling in de Vogezen is zeker een van de beste manieren om de mooiste landschappen van de Hautes Vosges te ontdekken!

Bivak in de Vogezen: wat je moet weten

Zijn bivakken toegestaan?

Bivakkeren in de Vogezen is toegestaan. We zeggen bivakkeren, niet kamperen. Met andere woorden, bivakkeren wordt getolereerd zolang het een tijdelijk kamp is van slechts één nacht. Natuurlijk hebben we aan alle eisen voor een bivak voldaan, in het bijzonder door ervoor te zorgen dat we geen sporen achterlieten! Dat is het minste wat we kunnen doen. Merk op dat bivakkeren natuurlijk verboden is in bepaalde gebieden, zoals natuurparken en beschermde gebieden. Op onze route was dit alleen van toepassing in de buurt van het sentier des roches. Dit is het natuurgebied Frankenthal-Missheimle. Het relatief steile terrein maakt het in ieder geval erg moeilijk om daar een tent op te zetten.

bivouac vosges france interdiction

Bivakkeren wordt getolereerd, maar vuur maken niet. Dus namen we ons wandelkacheltje mee voor onze gevriesdroogde maaltijden, die we ’s avonds gulzig opaten.

Hoe vind je de beste bivakplek in de Vogezen?

Slapen in de buurt van een waterbron is voor ons duidelijk bepalend voor de locatie van het bivak. Om je comfortabel te voelen en te kunnen koken zonder bang te hoeven zijn dat het water opraakt, is het het makkelijkst om te overnachten in een bivak aan een meer! s Ochtends kun je dit perfect combineren met een verfrissende duik in het meer. Over het algemeen zijn de randen van een meer de perfecte plekken om een tent op te zetten. Dat maakt deze hike-bivakroute in de Vogezen tot een van de beste hike-bivakroutes, want we komen langs 5 meren. Dat zijn 5 goede mogelijkheden om een tent op te zetten!

rando bivouac vosges

Het andere type begeerde plek is de heuvelrug! Liefhebbers van prachtige uitzichten bij zonsopgang zullen graag hun ervaringen delen. Er zijn verschillende nadelen aan deze optie. Ten eerste, blootstelling aan de wind. Bij slecht weer moet je kunnen omgaan met omstandigheden die over het algemeen moeilijker zijn dan wanneer je beschut in het binnenland zit. Het is ook moeilijker om van een rustige avond te genieten zonder bang te zijn dat de kaarten die je hebt gespeeld bij elke trekking wegwaaien. Toch vinden we het een goed idee om wakker te worden op de Vogezen. Aan mogelijkheden geen gebrek op deze route. Wat we zo leuk vinden aan de Vogezen zijn de ballonvormige toppen die zo kenmerkend zijn voor de Vogezen. Het is dus over het algemeen vrij eenvoudig om een tent op te zetten.

Waterbeheer tijdens deze bivaktocht door de Vogezen

Als je, zoals wij, kiest voor een bivak aan een meer, dan is het verleidelijk om je water uit het meer zelf te halen. Dit is heel goed mogelijk, maar zorg er dan wel voor dat je een filterfles van het Katadyn-type meeneemt om er zeker van te zijn dat alle bacteriën in het water verwijderd zijn voordat je het drinkt. Naast filteren is het ook een goed idee om het water uit het meer te koken. Dat hebben we uiteraard gedaan voor de keuken. Ik kan je verzekeren dat niemand ziek is teruggekomen van deze expeditie, ook al dronken we alleen gefilterd water uit het meer. De Vogezen werden deze zomer getroffen door een droogteperiode, waardoor de meren onderhevig zijn aan meer bacteriegroei dan normaal. Er komen ook cyanobacteriën voor. Als dit het geval is, wordt het altijd aangegeven! Het is daarom niet aan te raden om in het water te zwemmen, laat staan het te drinken.

cyanobactérie vosges

Verder kwamen we op de voorgestelde route een paar herbergen/refuges tegen waar je water kunt inslaan. Gezien de hoeveelheid water die we gebruiken om te koken, realiseerden we ons al snel dat we niet echt zonder de meren konden. Het idee om 25 kg op onze rug te dragen kwam niet echt bij ons op.:D

Routebeschrijving voor een 3-daagse trektocht in de Vogezen

De Ronde van 5 meren is een route van 40 km met een hoogteverschil van 1800 meter. Het is een lusroute. Het is mogelijk om het op de ene of de andere manier te doen, het is allemaal hetzelfde en het hangt allemaal af van de tijd waarop je start. Als je ’s middags begint, is het waarschijnlijk makkelijker om de route tegen de klok in te lopen om de afstand op de eerste dag te beperken. Tenminste als je dezelfde etappes wilt afleggen als wij.

itinéraire de randonnée dans les Vosges

Ter ondersteuning van ons werk is onze volledige track hieronder te koop. Het bestand bevat een GPX-track van de algemene route voor de 3 dagen, evenals een GPX-track voor elke dag met een handleiding voor het installeren van het gpx-bestand op je aangesloten horloge of smartphone. (Let op: als je hebt betaald, blijf dan op de pagina en sluit de tab niet, want deze wordt direct geladen met het overzicht van de bestelling en de downloadlink, die in paars wordt weergegeven).

Dag 1 (of dag 3): Col de la Schlucht naar Lac d’Altenweiher (18 km – 600m D+)

De Col de la Schlucht is het startpunt van onze 3-daagse trektocht door de Vogezen. Het is een van de belangrijkste passen in het Vogezenmassief. Er is een grote parkeerplaats waar je je auto een weekend lang gratis kunt laten staan. Deze pas is populair bij toeristen, vooral omdat het het startpunt is voor de sentier des roches. We lunchten in de Brasserie de la Schlucht voordat we aan de wandeling begonnen. Een must voor een culinaire onderdompeling in de Vogezen, net voor we op pad gaan om de landschappen die de streek te bieden heeft te ontdekken.

rando sommet du honeck vosges

De eerste attractie van de dag is de aanloop naar de Hohneck. We zullen niet naar de top klimmen omdat het gewoon een grote parkeerplaats is. We gaven er de voorkeur aan om andere, aantrekkelijkere toppen te beklimmen op deze trektocht. Het pad ernaartoe is ook erg indrukwekkend. We vonden dit eerste deel van de wandeling geweldig. Het uitzicht vanaf Martinswand is ongelooflijk! Vanaf hier kun je de Honeck zien en het panoramische uitzicht laat je ademloos achter. Daarna bereiken we de Falimontpas. Het pad van Martinswand naar de Falimontpas is zeker een van de mooiste die we tijdens onze 3-daagse trektocht hebben afgelegd. Het is precies het soort landschap dat ik me had voorgesteld toen ik dacht aan de legendarische wandelingen in de Vogezen.

rando bivouac vosges itinéraire

Op onze bivakroute in de Vogezen kwamen we langs het Lac de la Lande en het meer van Blanchemer. Blanchemer is een heerlijke zwemplek in de Vogezen. Het is zeker een van de meest geschikte om te zwemmen. Het is ook kraakter dan de andere meren. We hadden hier kunnen stoppen om de eerste nacht door te brengen, maar we gingen liever door naar het volgende meer: Lac d’Altenweiher. Dit is een populaire bivakplek en je kunt er het beste vroeg aankomen om de beste bivakplek in de omgeving te bemachtigen. Om eerlijk te zijn kwamen we laat aan, om klokslag 21.00 uur. Maar toch vonden we een geweldige plek.

où bivouaquer dans les Vosges lac
rando bivouac vosges lac

De top van de Kastelberg is optioneel op de route. Wij hebben de rondwandeling gemaakt om het uitzicht vanaf deze Vogezen-top te bewonderen. Het is duidelijk de omwegen waard. Daarna maakten we een lange afdaling (400m D-) naar de oevers van het meer van Altenweiher voor ons bivak van de eerste nacht.

Dag 2: Altenweiher meer naar Schiessrothried meer (12 km – 485m D+)

Het eerste deel van de wandeling is een lange afdaling naar het centrum van Mittlach. De hoogte is 500m. Vanaf de top van de Kastelberg moesten we meer dan 800 m in één keer afdalen. Het grootste deel van de beklimming van de Vogezen zal op deze tweede dag plaatsvinden. Voor deze beklimming namen we het legendarische Wormsa-pad.

rando des 5 lacs vosges

We kwamen rond het middaguur aan in Mittlach. De perfecte tijd om te lunchen. Het hotel-restaurant Valneige lag precies op onze route. We kwamen weer op krachten met een uitstekende maaltijd voordat we aan de lange klim van de dag begonnen.

Het Wormsa-pad staat vooral bekend om zijn watervallen. Vergeleken met de wandeling van de vorige dag biedt de Wormsa vallei een dramatische verandering in het landschap. Het pad is minder blootgesteld en loopt door beboste gebieden. We steken de rivier over om de watervallen van Wormsa te ontdekken. Het einde van het pad leidt naar het Fischboedle-meer. Dit is het kleinste meer in de Vogezen! Het is erg mooi. Het is zeker een van de mooiste meren die je op deze wandelroute in de Vogezen tegenkomt.

sentier de la wormsa vosges

We eindigen de wandeling van deze dag door nog iets hoger te klimmen. We bereiken dan het Schiessrothried meer. Het is mogelijk om rond het meer op het land te bivakkeren, of zelfs op het strand. Het is moeilijk te geloven dat je in deze omstandigheden in de Vogezen bent.

Dag 3 (of Dag 1): Lac du Schiessrothried naar Col de la Schlucht (10 km – 735m D+)

Deze etappe is ontegenzeggelijk de meest technische van deze 3-daagse rondtocht door de Vogezen. Dit wordt met name verklaard door het feit dat het mythische sentier des Roches wordt doorkruist.

sommet petit honeck paysage

We beginnen de dag met het beklimmen van de Petit Hohneck. Dit is de mooiste piek van onze wandeling. Het is natuurschilderij daarboven! Na deze eerste bezienswaardigheid van de dag gaan we via de Dagobert-grot naar het natuurreservaat Frankenthal-Missheimle. In dit reservaat ligt het beroemde sentier des Roches. We maken er gebruik van om deze prachtige bivaktocht door de Vogezen in stijl af te sluiten.

sentier des roches vosges

Het is de moeite waard om te vermelden dat het rotsachtige pad voor sommigen een beetje afschrikwekkend kan zijn, en dat is volkomen begrijpelijk aangezien het het meest ongelukgevoelige pad in de Vogezen is. Hoewel het goed beveiligd is, zal het gemakkelijk lijken voor de meest ervaren, de meest behendige of de meest gedurfde wandelaars, maar ook voor diegenen die het best met hoogtes kunnen omgaan. Het is een hoogteparcours. Sophie was bang voor dit deel. Maar ze is gevoelig voor hoogtevrees als het pad erg open wordt, en uiteindelijk is het geen probleem! Ze was gerustgesteld door de leuning die altijd beschikbaar was als de doorgang ingewikkeld werd. Aangezien behendigheid een van de criteria is voor het succes van deze oversteek, zullen kinderen zeker genieten van het avontuur. Honden zijn niet toegestaan op dit pad.

point de vue sentier des roches vosges

Voor degenen die het rotsachtige pad beangstigend vinden en er tegenop zien, is er een alternatief. Vanaf de Petit Hohneck kun je terugklimmen naar de Hohneck of de Col du Falimont, die je 2 dagen eerder hebt ontdekt. Het is goed aangegeven. Van daaruit kun je terugkeren naar de Col de la Schlucht om deze 3-daagse bivaktocht in de Vogezen op je eigen manier af te ronden.

rando bivouac vosges où planter la tente

Vergeet niet deze wandelroute te kopen om je reis te vergemakkelijken 🙂